Twoje IP to: 54.166.207.223
 
Menu »  Świat SoftwareSprzętGame ArenaWebmasteringHacking i BezpieczeństwoZrób To SamTricki z Windows • Porady Komputerowe • SłowniczekKursyZa darmo w sieciDownloadGry On-LineStrefa TatypsychopatyRedakcjaHistoria Strony!Forum!Linki
<<Powrót do strony głównej portalu
Kurs: Program graficzny Macromedia Fireworks.

  

  Witam w kursie programu graficznego Marcomedia Fireworks MX.

      Spróbuje nie zanudzić was zwykłą treścią (czyt. pustymi słowami) tylko praktycznymi przykładami :). No to bierzemy się do roboty. Oczywiście zakładam,
   że macie już  zainstalowany program Marcomedia Fireworks MX.

     Jak w każdym programie graficznym w fireworksie można kopiować obrazy edytować itd. zakładam ze to już umiecie tu jest podobnie do painta :D.
  Gdy włączycie program nic zauważycie tylko pare palet ale niebedzie obszaru roboczego :( wystarczy kliknąć File->New (wersja angielska) a pojawi się
  takie okno.

   Mamy tu do wyboru Width:- szerokość, Height: -wysokość i Resoluction: - ilość pixeli np. na cal tak jak na tym rysunku. Inch- cal.
|  Chyba nie musze więcej tych parametrów opisywać. Następnie na dole mamy do wyboru 3 przyciski (radio button dla bardziej wtajemniczonych :P )
   White - białe tło :) , Transparent - tło przeźroczyste lub Custom - tu można samodzielnie wybrać kolor tła.
   Jak już wybierzecie kolor tła i rozdzielczość obrazka klikamy oczywiście OK i jest ok :)

      

    Mamy taki sobie ekranik :D No i można tu rysować jakieś wektory kwadraty, pisać text itd. poprostu to co w każdym innym programie.
    Ja jednak chce zwrócić szczególną uwagę na efekty jakie daje nam macromedia fireworks. Efekty te szczególnie są przydatne webmastrom.
    Na początek narysujmy sobie np. czerwony prostokąt o czerwonych krawędziach.   

 

     Po zaznaczeniu tego prostokąta pokazuje nam się na dole "panel" w którym znajdziemy efekty (zaznaczone czerwoną strzałką).
     Mamy tam taki  + i -,  + służy do dodawania efektów na zaznaczony obiekt a - kasuje zaznaczony efekt.
     Po kliknieciu + wyskakuje nam menu z efektami. Teraz zajmę się opisywaniem tych efektów.
     Alien Skin Splat LE -> Edges...   - ten effekt dodaje do obiektu ramkę.

    To jest przykład ramki Lumpy, a ustawia się typ ramki w oknie Edge Mode: .  
    W oknie od ustawienia ramek mamy pare parametrów. 3 suwaki na górze to Edge width- czyli szerokość ramki wyrażona w pixelach , Margin - margines po     którym zaczyna się sama ramka też w pixelach oraz Feature size - złożoność  naszej ramki.
    Niżej znajdziecie takie kółeczko o nazwie Direction nim możesz ustawić kąt pod jakim będzie ramka brzmi to troszkę głupio dlatego zalecam popróbowanie działania.
   Poniżej mamy jeszcze kolor oraz transparency fill (nasza ramka będzie przeźroczysta).

   Następny efekt  Eye Candy 4000 LE -> Motion trial .. :-) Bardzo ciekawy efekt :D a mianowicie takie rozciągnięcie obrazu przydaje się w gifach animowanych
   ponieważ dzięki temu można zmniejszyć ilość klatek a co za tym idzie objętość animacji.

   Oto przykład użycia tego efektu fajne co :). W oknie tego efektu mamy pare funkcji Direction- kąt pod jakim jest rozmycie, Lenght - długość rozmycia ,
   Taper - zwężenie tego rozmycia , Overall Opacity - przeźroczystość chmury, która powstała. Smear color from edges - gdy jest to zaznaczone
   widać dobrze obiekt na który nakładamy efekt, jakby ten cały cień był z tyłu ( w tym przypadku nie jest to zaznaczone). Draw only outside sellection - 
   efekt jakby na ten cień był nadmalowany obiekt. Oczywiście aby przekonać się o działaniu tego efektu radzę samemu się pobawić.

   Następnym ciekawym efektem jest Eye Candy 4000 LE -> Bevel Boss - pewnie nieraz widzieliście na jakichś stronach efekt jakby rysunek był wypukły
   to właśnie ten efekt :).

   Mamy tu 3 zakładki Lighting służy do manipulacji światłem, ale zajmiemy się zakładką  Basic. Mamy tu oczywiście 3 suwaki. Pierwszy to Bevel Width
   szerokość ramki (trójwymiarowej), Bevel height scale - reguluje wysokość krawędzi i Smothness- reguluje rozmycie krawędzi.
   Jest tu też coś takiego jak Bevel placement, mamy tu do wyboru czy ramka ma być na zewnątrz czy w środku obiektu ( na rysunku powyżej jest w środku).
   Darken Deep Areas - przyciemnienie ramki. Shade Interior - górna powierzchnia obiektu niejedt przyciemnieona.

 

   Powyżej mamy przykład efektu drop shadow, który znajdziemy w menu z efektami w zakładce Shadow and Glow.

  Tym razem mamy takie małe okienko :).
  Pierwszy parametr to przesunięcie w stosunku do obiektu na który nałożyliśmy efekt.
  Potem mamy kolor cienia. Knock Out powoduje pomalowanie naszego obiektu na kolor tła tak że widać tylko cień.
  Po prawej na górze ta krateczka (tam gdzie jest %) to przeźroczystość cienia a pod tym rozmycie krawędzi cienia i w
  prawym dolnym rogu kąt pod jakim ma padać cień.

   To już chyba wszystkie najważniejsze dla webmastera efekty :) reszte wyprubujcie sami.

  TEXT

   Te wszystkie efekty można także nakładać na text przez nas napisany. Text też można dowolnie obracać :) itd. poprostu text zachowuje się jak każdy inny obiekt. Macromedia fireworks pobiera czcionki z systemu więc radze pościągać z neta jakieś fajne czcionki. Text jednak ma swoją wyjatkową właściwość można go przyczepić do dowolnego wektora :).

   Aby napisać text przeba w menu Tools w zakładce Vector wybrać Text tool  lub nacisnąć klawisz T na klawiaturze. Nastepnie zaznacz pole textu.
   Na dole będziesz miał wszystkie właściwości textu. Następnie aby poączyć text w wektorem musisz ten wektor stworzyć aby wektor był linią prostą
   użyj Line tool skrut na klawiaturze N lub jeśli chcesz odrecznie namalować wektor użyj narzędzia Vector Path tool skrut to P.
   Następnie musisz jednocześnie zaznaczyć i wektor i twój text i wybrać z menu (tego na samej górze ) Text -> Attach to Patch.
   Oczywiście na dole masz teraz wszelkie funkcje z takim pathem związane. Miłej zabawy :).

Tworzenie Gifów.

   Macromedia fireworks daje także możliwość stworzenia gifa :).
   Służy do tego zakładka Frames and History, znajdująca się po prawej stronie programu.
   Moim zdaniem najszybszym sposobem stworzenia gifa jest najpierw namalowanie całej sceny, następnie
   wstawienie obiektów, które maja się poruszać i duplikowanie całej sceny do nowej klatki. Następnie
   obiekty, które mają się poruszać należy przesunąć i kawałek i znowu powtarzamy duplikowanie aż nasz obiekt
   znajdzie się w docelowym miejscu. 
   Duplikuje się klatkę klikając w prawym górnym rogu naszej zakładki w takie poprzeczne kreseczki
   naszym oczom ukaże się menu z którego wybieramy Duplicate Frame. Wybieramy teraz ilość nowych klatek,
   które będą wierną kopia naszej sceny i gdzie te zduplikowane klatki mają się znaleźć w  historii (kolejności)
   najczęściej będziesz wybierał After current frame czyli po bieżącej klatce.
   Nasza pierwsza klatka ma standardowo nazwę Frame 1, po kliknięciu 2 razy w ta nazwę można ją zmienić,
   przy dłuższych animacjach to znacznie pomaga ponieważ człowiek tak się nie gubi w tych klatkach :D.
   Po prawej stronie od nazwy mamy cyferkę standardowo 7 jest to czas po jakim zmienia się klatka podany
   w setnych sekundy. 7/100 sekundy to ok. 15 klatek na sekundę :) oczywiście tą wartość można zmienić
   klikając na cyferkę :D. Można nawet dać każdej klatce inny czas wyświetlania jeśli chcemy aby jakaś klatka
   wyświetlała się dłużej albo krócej. Jeszcze warto zwrócić uwagę na symbol jakby koła w dolnym lewym rogu
   naszej zakładki jeżeli go wciśniemy nasza animacja będzie działać nonstop.

   Teraz wystarczy nasz obraz zapisać jako gif i gotowe.

 

 

 

 

Zaraz :D jak zapisuje się obraz w
tym programie to jest on o rozszerzeniu  *.png  :(.

Niemartw się :) w fireworksie przewidzieli taką sytuację.
Wystarczy kliknąć file-> export previev.. i masz cały panel do tego celu preznaczony :). Tylko pamietaj aby była widoczna animacja musisz zapisać plik jako *.gif.
   Tylko tu trzeba wybrać jeszcze żeby był animowany :). Ogólnie powiem, że  ten progam nieźle kompresuje grafikę. Utworzone przez niego
   pliki są małe więc  świetnie nadają się na strony internetowe.
   To już raczej koniec :) jak jeszcze przypomni mi się coś istotnego to na pewno tu dopisze. Mam nadzieję, że zainteresowałem cię tym świetnym programem
   i że po przeczytaniu tego artykułu zaczniesz go testować aż dojdziesz do większej wprawy niż ja :).

           © Mival.                
 

 

©Copyright Eksakomp.XP.pl    Wszelkie prawa zabronione.